O jakie kwestie warto zapytać ubezpieczyciela, zanim wykupisz polisę?

O jakie kwestie warto zapytać ubezpieczyciela, zanim wykupisz polisę?

Obecnie ceny smartfonów zaczynają się w granicach kilkuset złotych, a sięgają nawet kilku tysięcy. Ponieważ to urządzenia coraz bardziej delikatne, wiele osób decyduje się na zabezpieczenie swojego telefonu przed takimi czynnikami, jak stłuczenie ekranu, zalanie wodą czy kradzież. Podejmując decyzję o ubezpieczeniu swojego urządzenia mobilnego, warto mieć na uwadze to, aby zadać potencjalnemu ubezpieczycielowi kilka podstawowych pytań i w oparciu o nie podjąć decyzję, co do wyboru konkretnej polisy.

Co zawiera konkretna polisa? 

To pytanie powinno być głównym tematem naszej rozmowy z agentem ubezpieczeniowym. Należy nie tylko dopytać się o to, przed jakimi zdarzeniami chroni nas konkretna polisa, ale także, jak ubezpieczyciel definiuje poszczególne zdarzenia. Watro też dopytać, czy ubezpieczenie obejmuje szkody powstałe w wyniku działania osób trzecich czy także te, które mogą być skutkiem naszej nieostrożności. Żaden ubezpieczyciel nie pokryje kosztów działania celowego.

Jakie są koszty ubezpieczenia telefonu? 

To pytanie będzie prawdopodobnie interesowało każdego z prostej przyczyny – chcemy wiedzieć za co i ile płacimy. Koszty ubezpieczenia telefonu zaczynają się od około 100 zł rocznie (opłacane najczęściej w miesięcznych składkach po kilka złotych) i sięgają w górę. Często ich wysokość jest uzależniona od modelu konkretnego urządzenia, jego ceny oraz specyfiki. Warto jednak mieć na uwadze to, aby zapytać ubezpieczyciela o cenę, jaka będzie obowiązywała w przypadku naszego smartfona i sprawdzić, czy ubezpieczenie faktycznie nam się opłaca.

Jaki jest limit napraw w okresie ubezpieczeniowym? 

Polisę zawieramy na konkretny okres ubezpieczeniowy (najczęściej rok) z możliwością przedłużenia. Niewiele osób pamięta o tym, by dowiedzieć się, jakie są limity napraw, które możemy przeprowadzić w ramach ubezpieczenia w ciągu danego okresu rozliczeniowego. Najczęściej agencje gwarantują pokrycie jednej naprawy (czasami dwóch). Jeśli po jednym zgłoszeniu będziemy potrzebować kolejnego serwisowania telefonu, nawet w przypadku zdarzenia ubezpieczeniowego (np. drugie stłuczenie ekranu) koszty naprawy będziemy musieli pokryć z własnej kieszeni.

Jak wygląda proces zgłaszania szkody i uzyskania rekompensaty? 

Nawet jeśli mamy nadzieję, że nie dojdzie do sytuacji, w której będziemy chcieli skorzystać z ubezpieczenia, trzeba wiedzieć, jak właściwie zgłosić szkodę ubezpieczycielowi. Być może istnieją co do tego specjalne wymogi? Na pewno warto zapytać o ten aspekt podczas rozmowy z agentem. Najczęściej wszystkie instrukcje i nasze obowiązki w tym zakresie będą też umieszczone w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.

Jak wygląda proces rekompensaty szkód? 

Ubezpieczenia urządzeń mobilnych mogą różnić się nie tylko zakresami i cenami, ale też sposobem realizacji usługi. Warto zapytać, gdzie dany ubezpieczyciel wykonuje naprawę, jak wygląda kwestia gwarancji od producenta, a także o to, czy można liczyć na telefon zastępczy na czas naprawy telefonu. Upewnijmy się też, czy w przypadku gdy naprawa będzie niemożliwa lub nieopłacalna, otrzymamy rekompensatę lub nowy telefon od ubezpieczyciela.

Ubezpieczanie smartfonów staje się coraz chętniej wybieranym rozwiązaniem. Użytkownicy cenią ją ze względu na niewielkie koszty, które przekazują w składkach, w porównaniu z tymi, które musieliby pokryć, gdyby zmuszeni byli z góry zapłacić za naprawę telefonu.