Smartfon to urządzenie, z którego korzystamy intensywnie każdego dnia. Właśnie to sprawia, że to jeden z tych przedmiotów, które bardzo łatwo uszkodzić. Wystarczy chwila nieuwagi, niefortunny zbieg okoliczności i problem gotowy. Coraz bardziej zaawansowane technologicznie modele wymagają kosztownego serwisowania. Nie dziwi więc, że istnieją specjalne programy ochrony urządzeń – zarówno usługi świadczone przez operatorów, jak i oferty ubezpieczeniowe. Czym różnią się wskazane sposoby ochrony smartfona?
Czy warto ubezpieczyć smartfona?
Każdy użytkownik telefonu komórkowego powinien na to pytanie odpowiedzieć sobie sam. Czy warto wydać niewielką sumę pieniędzy, aby w razie upadku smartfona, nie zostać zmuszonym do kupna nowego, ponieważ naprawa uszkodzeń przekracza wartość samego telefonu. Cena ubezpieczenia jest uzależniona przede wszystkim od wartości rynkowej telefonu, jego daty produkcji oraz tego, czy jest to flagowy model konkretnego producenta. Im droższy sprzęt posiadamy, tym wyższa będzie cena ubezpieczenia.
Co obejmuje ubezpieczenie smartfona?
Wszystko zależy od tego, u kogo ubezpieczenie zostało wykupione. Każda firma oferuje inne warunki ubezpieczenia, w różnych przedziałach cenowych. Podstawowy pakiet ubezpieczenia najczęściej obejmuje wymianę stłuczonego ekranu (ew. jeśli ubezpieczyciel stwierdzi, że wymiana jest nieopłacalna lub niemożliwa, zobowiązany jest wymienić sprzęt na nowy lub wypłacić odszkodowanie). Najdroższe pakiety obejmują niemalże wszystkie sytuacje losowe – od mechanicznego uszkodzenia po kradzież telefonu, w tym tę kieszonkową. Warto pamiętać, że w przypadku ubezpieczenia będziemy musieli udowodnić, że miało miejsce jedno ze zdarzeń ubezpieczeniowych, które obejmuje nasza polisa.
Cena takiego ubezpieczenia determinowana jest wybranym pakietem i listą zdarzeń ubezpieczeniowych, na które opiewa polisa. Dla osób decydujących się na zakup ubezpieczenia smartfona istotną informacją będzie także czas jego trwania i forma opłacenia ochrony. Część operatorów komórkowych oferuje ubezpieczenie wliczone w abonament, co pozwala całą kwotę rozłożyć na mniejsze raty. Rynek ubezpieczeń ciągle się zmienia, a firmy walczą o klienta, oferując bardzo elastyczne i wygodne pakiety, coraz częściej dostosowane indywidualnie do klienta. Dzięki ofertom tworzonym na miarę potrzeb, można w prosty i szybki sposób zapewnić sobie komfort psychiczny.
Ochrona smartfona – usługa operatora sieci
Drugą formą zabezpieczenia swojego telefonu przed ewentualnymi uszkodzeniami jest wykupienie u operatora sieci usługi ochrony smartfona. W tym przypadku ochronie podlegają wyłącznie telefony, które zostały zakupione w danej sieci, ponadto na ogół obejmuje ona tylko urządzenia zakupione w ramach abonamentu (nie można w ten sposób ubezpieczyć sprzętu zakupionego np. w sklepie RTV). Mimo wszystko warunki ochrony są preferencyjne. Przede wszystkim użytkownik dostaje dostęp do infolinii, dzięki czemu może szybko uzyskać pomoc i wskazówki od konsultantów. Usługa ochrony smartfona najczęściej obejmuje dwie usługi:
1) naprawę mechanicznego uszkodzenia wyświetlacza (stłuczenia, pęknięcia) i elementów, które uległy uszkodzeniu wraz z nim (np. obudowa),
2) naprawę telefonu zalanego wodą.
Można więc uznać, że naprawie bądź wymianie sprzętu podlegają najczęściej spotykane uszkodzenia, co w oczach wielu użytkowników uczyni tę ofertę wyjątkowo atrakcyjną. Warto również podkreślić, że na ogół usługi realizowane są zgodnie z rocznym limitem kwotowym na realizację napraw w ramach wykupionego pakietu.
Każdy sposób ubezpieczenia smartfonu może być korzystny. W zależności od naszych potrzeb, możemy zdecydować się na zakup usługi, a jeśli chcemy mieć możliwość włączenia do ochrony również innych, często występujących zdarzeń (np. kradzieży), powinniśmy zdecydować się na zakup ubezpieczenia. Najważniejsze, że w ten sposób uzyskujemy pewien komfort psychiczny – kiedy dojdzie do uszkodzenia smartfona będziemy mogli liczyć na bezpłatną naprawę lub wypłacenie odszkodowania.