Trudno znaleźć dziedzinę gospodarki, która nie uległa zmianom z uwagi na rozwój technologii. Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku firm oferujących usługi windykacyjne. Mimo wszystko podmioty zajmujące się ściąganiem należności nadal pozostają w tyle za sektorem bankowym, jeśli chodzi o stopień przemiany cyfrowej. Sytuacja ta powoli ulega jednak poprawie. Możemy to wyraźnie zaobserwować na podstawie trendów w windykacji, które będą odczuwalne w 2020 roku.
Postępująca cyfryzacja w branży windykacji należności
Jednym z głównych powodów, dla których sektor bankowości detalicznej boryka się z zaległościami, jest brak efektywnego systemu monitorowania kredytobiorców. Przy użyciu właściwych rozwiązań technologicznych można drastycznie zmniejszyć liczbę problematycznych klientów. Szczególnie przydatna jest w tym sztuczna inteligencja. Można przypuszczać, że wdrążanie tego typu rozwiązań zwiększy też skuteczność działań windykacyjnych. Firmy będą mogły efektywnie oceniać wiarygodność danego klienta i prawdopodobieństwo, że będzie regularnie spłacał zaległe raty. W 2020 roku podmioty windykacyjne powinny zainwestować w nowe technologie, aby uzyskać przewagę nad konkurencją.
Ochrona danych osobowych a działania windykacyjne
Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) weszło w życie 25 maja 2018 i znacząco zmieniło oblicze sektora windykacyjnego w Unii Europejskiej. Firmy zostały zmuszone do zmiany swoich strategii, aby były one zgodne z nowymi przepisami. Przedsiębiorców, którzy nie przestrzegają RODO, czekają bolesne kary administracyjne. Każda firma windykacyjna musi na bieżąco śledzić działania polskiego rządu oraz parlamentu unijnego, aby zawczasu dowiedzieć się o nadchodzących przepisach, które mogą dotyczyć tej branży.
Efektywniejsze wykorzystanie smartfonów
Znakomita większość osób posiada własny smartfon i przedsiębiorcy powinni brać to pod uwagę. Wysyłanie powiadomienia SMS do dłużników zwlekających ze spłatą raty to jedynie pierwszy krok wobec dłużników. Znacznie bardziej efektywne są specjalne aplikacje na telefon takie jak te oferowane przez sektor bankowy. Takie rozwiązania pozwalają skuteczniej dotrzeć do tych, którzy podejmą negocjację i będą dążyć do spłaty zobowiązania. Firmy windykacyjne powinny podążyć za przykładem banków detalicznych i zaoferować swoim klientom aplikacje oraz platformy internetowe zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Aplikacje te mogłyby być również skierowane do klientów firm windykacyjnych. Pozwoliłyby w dowolnym momencie sprawdzić, jakie kroki podjęto w celu odzyskania zobowiązania i jaką część długu udało się już ściągnąć od dłużnika.
W ostatnich latach na popularności zyskują rozwiązania samoobsługowe. Postępująca cyfryzacja tej dziedziny pozwala firmom zaoferować klientom całodobowy dostęp do swoich usług. Podmioty zajmujące się ściąganiem należności powinny w 2020 roku podjąć działania właśnie w tym zakresie.